W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole realizowane były projekty czytelnicze. Za poszczególne projekty odpowiedzialni byli nauczyciele poloniści, historycy, wychowawcy klas młodszych i świetlicy, a nad całością przedsięwzięcia czuwały panie bibliotekarki.
Dzieci po przeczytaniu lektury "O psie, który jeździł koleją" R. Pisarskiego oraz ”Baśni”
H. Ch. Andersena tworzyły własne książki. Nabywały przy takie umiejętności jak: czytanie ze zrozumieniem, skuteczne wyszukiwanie informacji, układanie zdań, planowanie i projektowanie graficzne.
Jego celem było upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
Zajęcia opierały się na książkach przyrodniczych, wypożyczonych z biblioteki.
Polegały na wzmacnianiu więzi ze środowiskiem naturalnym, rozwijaniu poczucia troski i odpowiedzialności za otoczenie.
Wychowawcy świetlicy we wrześniu rozpoczęli akcję głośnego czytania. Wspólnie
z uczniami wypożyczali książki z biblioteki, a potem je czytali. Dzieci po wysłuchaniu baśni, bajek lub wierszyków, opowiadały o ich bohaterach oraz tworzyły do nich ilustracje. Głośne czytanie zaspokaja potrzeby emocjonalne dzieci, wspiera ich rozwój psychiczny, wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, poprawia koncentrację i uczy samodzielnego myślenia.
Na zajęciach bibliotecznych "Nie szata zdobi człowieka, a okładka książkę" uczniowie dowiedzieli się, kto pracuje nad powstaniem dzieła literackiego i zostali zapoznani z zagadnieniem sleeveface. Następnie opowiadali o tym, czym kierują się przy wyborze książek. Ostatnim etapem projektu było zorganizowanie konkursu na fotografię reklamującą książkę. Zdjęcia wykonane przez uczniów metodą sleeveface miały na celu zachęcać w ciekawy i inspirujący sposób do przeczytania wybranej przez nich lektury
Głównym celem projektu było zachęcenie najmłodszych czytelników do korzystania z biblioteki szkolnej i czytania książek. Dobrze dobrane książki rozwijają umysł dziecka oraz emocje, kształtują kompetencje językowe i rozbudzają wyobraźnię. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się w jaki sposób funkcjonuje biblioteka, na czym polega praca nauczyciela bibliotekarza i wypożyczyli pierwsze książki. Następnie odbyło się uroczyste pasowanie na czytelnika. Dzieci otrzymały zakładki do książek oraz Wyprawki Czytelnicze, przygotowane przez Instytut Książki w ramach akcji „Mała książka – wielki człowiek”.
Celem tego projektu było zapoznanie uczniów z różnymi formami komiksu, sposobami jego powstawania oraz głównymi twórcami. Uczniowie wypożyczyli komiksy dostępne w bibliotece i tworzyli własne.
Na historii uczniowie poznali kulturę dworską, obowiązki rycerzy i system budowy zamków średniowiecznych. Swoją wiedzę na ten temat poszerzali dzięki bogatej literaturze, którą wypożyczali z biblioteki szkolnej. Odbyli też na lekcjach wychowawczych wirtualną wycieczkę do zamku w Malborku. Na zakończenie projektu przygotowali prezentację lub wykonali makiety zamków.
Uczniowie w ramach projektu poszerzali wiedzę na temat życia i twórczości Juliana Tuwima. Czytali np. książkę „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek oraz wykonywali portret poety techniką wydzieranki.
Projekt polegał na tym, że uczniowie czytali wybrane przez siebie książki spoza kanonu lektur i prezentowali podczas zajęć. Oglądali przyniesione egzemplarze, opowiadali o autorach i przedstawiali treść książki, zachęcając w ten sposób do jej przeczytania.
Na początku drugiego semestru uczniowie klas I zostali przyjęci w poczet czytelników biblioteki szkolnej. Po uroczystym pasowaniu na czytelnika, otrzymali zakładki i wypożyczyli książki.
18 stycznia Kubuś Puchatek obchodzi swoje święto. Historię niedźwiadka o małym rozumku i wielkim sercu można przeczytać w 46 językach, w tym po łacinie! Jej autorem jest Alan Alexander Milne. Książka powstała w 1926 roku.
Po angielsku słynny miś nazywa się Winnie-the-Pooh. Winnie to imię niedźwiedzicy z londyńskiego zoo, którą pisarz z synkiem często odwiedzał. Tak więc pierwowzór misia był… dziewczynką. Jednak znana tłumaczka - Irena Tuwim w swoim przekładzie zmieniła to imię i tak u nas miś został chłopcem. Niemcy nazywają niedźwiadka „Pu der Bar”, a Czesi „Medvidek Pu”. W Danii zwie się „Peter Plys”, a w Norwegii „Ole Brumm”.
Autorem wizerunku misia jest Ernest Howard Shepard. Jego poruszające wyobraźnię ilustracje, a także pierwsze zdanie książki: „Pewnego razu, bardzo dawno temu, mniej więcej w zeszły piątek…”, otwierają przed czytelnikami drzwi do magicznej krainy. Może i Wy spróbujcie się do niej dostać?
Do biblioteki szkolnej dotarły już książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Nasz księgozbiór wzbogacił się o 1052 pozycje o wartości 15000 złotych. Teraz książki zostaną opracowane i przygotowane do wypożyczenia. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie tu cos dla siebie – zarówno miłośnicy sportu, gier komputerowych, zwierząt, przygód jak i ci, którzy szukają książek historycznych, popularno – naukowych lub obyczajowych. Nie zapomnieliśmy też o najmłodszych uczniach, dla których zostały zakupione pięknie ilustrowane baśnie, bajki i wierszyki. Z niecierpliwością czekamy już na naszych czytelników :)
Zapraszamy do zapoznania się z listą zakupionych książek >>>Lista_zakupionych_ksiazek.pdf
14 listopada obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Biblioterapii. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem: „Czytanie łączy”. Książki terapeutyczne określane także jako bajki – pomagajki, goszczą również na naszych bibliotecznych półkach. Są to historie niezwykłe, tak skonstruowane i napisane, by dzieci odnajdywały w nich cząstkę siebie, swoich uczuć, emocji, konkretnych problemów z którymi się borykają. Jak ogromna siła drzemie w książkach niektórych nie trzeba przekonywać, a niektórzy jeszcze tego nie odkryli ale jedno jest pewne książki łączą ludzi.
Październik to Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku obchodziliśmy go pod hasłem: „Z książką Ci do twarzy”.
Biblioteka szkolna zorganizowała konkurs na fotografię reklamującą książkę. Zdjęcia wykonane przez uczniów metodą sleeveface zachęcają w ciekawy i inspirujący sposób do przeczytania wybranej przez nich lektury.
Celem konkursu była szeroko pojęta promocja książki, zachęcenie do korzystania z zasobów biblioteki, rozwijania zainteresowań czytelniczych oraz wyobraźni i kreatywności.
Uczniowie klas VII i VIII wykazali się pomysłowością, w oryginalny i interesujący sposób zaprezentowali ulubione powieści.
Za najlepsze prace uznano:
Na wyróżnienie zasługują zdjęcia: „Dziewczyny z powstania” – Zofii Dmowskiej, „Ania z Zielonego Wzgórza” - Natalii Grochowskiej i Mai Lange oraz „Błahostka i Kamyk” – Antoniny Jankowskiej.
Nasza szkoła włączyła się w realizację projektu - „Narodowe Czytanie”.
Tegoroczną lekturą była „Balladyna” Juliusza Słowackiego.
W poniedziałek 7 września uczniowie klasy 6 c na zajęciach kreatywnych zaprezentowali swoim koleżankom i kolegom wybrane fragmenty dramatu. Odegrali krótkie scenki, wcielając się w najważniejsze postacie utworu. Aby przybliżyć świat przedstawiony dramatu, przygotowali scenografię oraz wystąpili w kostiumach „z epoki”.
Klasa VII c czytała „Balladynę” w plenerze, a inne klasy na lekcjach języka polskiego.
Akcja ta była doskonałą okazją do promocji czytelnictwa i poznania klasyki literatury polskiej.