Załącznik
do uchwały
Rady Pedagogicznej
z dnia 9 lutego 2017r.
STATUT |
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 3Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI |
Niniejszy statut został opracowany na podstawie:
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty, w szczególności:
1.1cele kształcące szkoły: kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu procesu kształcenia stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
1.2 dba o zachowanie właściwej proporcji pomiędzy przekazywaniem informacji a rozwijaniem umiejętności i wychowaniem,
1.3 dba o podmiotowe traktowanie ucznia i uwzględnia jego potrzeby rozwojowe,
1.4 integruje różne dziedziny wiedzy, szczególnie w początkowych okresach nauczania,
1.5 dostosowuje realizowane w szkole programy do potrzeb i możliwości konkretnych uczniów oraz do warunków, w jakich odbywa się nauka,
1.6 realizuje indywidualne programy nauczania,
1.7 zapewnia opiekę w formie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców – na wniosek rodzica lub ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole,
1.8 zaopatruje w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe uczniów na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 11 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2014 r. , poz. 811).
3.11.1 za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia,
3.11.2 bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele zgodnie z opracowanym planem dyżurów,
3.11.3 nauczyciele pełniący dyżur odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów na korytarzach, w sanitariatach, na klatkach schodowych, w szatni, w szatni przed salą gimnastyczną, na stołówce, na tarasie (w okresie wiosenno-letnim – kiedy taras jest otwierany),
3.11.4 dyżur rozpoczyna się równo z dzwonkiem rozpoczynającym przerwę i kończy równo z dzwonkiem kończącym przerwę, dyżur przed zajęciami dydaktycznymi zaczyna się 10 minut przed pierwszą lekcją,
3.11.5 pracownicy obsługi i nauczyciele dyżurujący kontrolują pobyt innych osób (nie będących pracownikami lub uczniami szkoły) i postępują zgodnie z procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych,
3.11.6 za bezpieczeństwo uczniów po dzwonku kończącym przerwę odpowiada nauczyciel rozpoczynający daną lekcję,
3.11.7 za bezpieczeństwo uczniów przebywających w szatni odpowiada nauczyciel dyżurujący w szatni,
3.11.8 za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć odbywających się poza terenem szkoły odpowiadają: kierownik wycieczki i opiekunowie grupy:
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole regulują odpowiednie przepisy(Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010). Do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej kierujemy uczniów (za zgodą rodziców, prawnych opiekunów) z trudnościami w nauce bądź problemami emocjonalnymi celem zdiagnozowania i udzielenia wsparcia.
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników gimnazjum,
2a. Wicedyrektor gimnazjum:
2.b. Kierownik gospodarczy:
3.2.a. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
3.2.b.Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
[1] Zmiany wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 9 lutego 2017r.
[2]Zmiany wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 9 lutego 2017r.
1.3.1. Do zadań pedagoga szkolnego należy:
Do obowiązków nauczyciela należą ponadto:
Opiekun nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego oraz stopień nauczyciela stażysty obejmuje wymienionego nauczyciela bezpośrednią opieką a w szczególności ma obowiązek:
Nauczyciel ma prawo do:
W szkole tworzy się następujące stanowiska administracyjne:
kierownika gospodarczego,
głównego księgowego,
sekretarza szkoły,
specjalisty ds. archiwum,
referenta ds. kadrowo – księgowych.
W szkole tworzy się następujące stanowiska obsługi:
woźny,
konserwator,
sprzątaczki,
intendent,
kucharz,
pomoc kuchenna
struż.
Do zadań woźnego należy w szczególności:
otwieranie i zamykanie budynku szkoły,
czuwanie nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu szkolnego,
informowanie o zaistniałych usterkach technicznych kierownika gospodarczego,
czuwanie nad utrzymywaniem czystości i porządku pomieszczeń szkolnych,
sprzątanie i utrzymywanie w czystości przeznaczonego metrażu i obejścia szkoły,
sprawdzanie zamknięcia pomieszczeń szkolnych i szkoły przed zakończeniem pracy,
doręczanie pism urzędowych wysyłanych przez szkołę.
Do zadań konserwatora należy w szczególności:
czuwanie nad urządzeniami technicznymi w szkole,
dokonywanie systematycznego przeglądu w poszczególnych pomieszczeniach szkoły,
usuwanie bieżących usterek powstałych w budynku szkoły i jego obejściu,
koszenie trawy w obejściu szkoły,
zakup narzędzi niezbędnych do prac konserwatorskich, po uzgodnieniuz kierownikiemgospodarczym.
Do zadań sprzątaczki należą:
sprzątanie przydzielonych pomieszczeń szkolnych,
sprawdzanie zamknięcia przydzielonych pomieszczeń szkolnych,
czuwanie nad bezpieczeństwem budynku szkoły i całością sprzętu szkolnego,
informowanie woźnego o zaistniałych usterkach technicznych w szkole,
w przypadku nieobecności innej sprzątaczki (z powodu choroby lub urlopu) wykonywanie pracy będącej w przydziale czynności nieobecnego pracownika,
pełnienie dyżurów w szatniach szkolnych, czuwanie nad właściwym porządkiem i zabezpieczeniem poszczególnych szatni.
Do zadań intendenta należy w szczególności:
pobieranie zaliczek i rozliczanie się z nich na podstawie rachunków,
prowadzenie bieżących raportów żywienia,
sporządzanie, wspólnie z kucharzem, dekadowych jadłospisów,
nadzorowanie wydawania posiłków,
zaopatrywanie świetlicy szkolnej w żywność i środki czystości.
Do zadań kucharza należy w szczególności:
sporządzanie, wspólnie intendentem, dekadowych jadłospisów,
przygotowywanie i wydawanie posiłków w świetlicy szkolnej,
pomoc w dokonywaniu zakupów artykułów żywnościowych i środków czystości,
sprawdzanie właściwego zabezpieczenia pomieszczeń kuchennych,
utrzymywanie należytej czystości w pomieszczeniach stołówki szkolnej,
kierowanie pracą stołówki szkolnej.
Do zadań pomocy kuchennej należy w szczególności:
pomoc kucharzowi w przygotowaniu posiłków w stołówce szkolnej,
wydawanie posiłków w stołówce szkolnej,
pomoc w dokonywaniu zakupów artykułów żywnościowych i środków czystości,
utrzymywanie w należytej czystości pomieszczeń stołówki szkolnej.
Pracownicy obsługi wymienieni w § 5 pkt.12 zobowiązani są do:
przestrzegania czasu pracy ustalonego w szkole,
przestrzegania regulaminu pracy,
przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych,
właściwego zabezpieczenia i dbania o powierzone im mienie szkolne,
utrzymywania w czystości sprzętu i pomieszczeń stołówki szkolnej,
dbania o dobro szkoły oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić szkołę na szkodę,dbania o estetyczny wygląd miejsca pracy.
Pracownicy administracji i obsługi mają prawo do:
zapewnienia podstawowych warunków do realizacji zadań administracyjnych lub zadań związanych z obsługą szkoły,
wyposażenia stanowiska pracy umożliwiającego realizację zadań administracyjnych lub zadań związanych z obsługą szkoły,
wynagrodzenia za wykonywaną pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów
w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządowych,
dodatkowego wynagrodzenia rocznego wypłacanego na zasadach i w wysokości określonych w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej,
nagród jubileuszowych za wieloletnią pracę. Okres pracy kwalifikującej się do nagrody jubileuszowej oraz wysokość nagród przysługujących z tego tytułu określarozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
nagrody Dyrektora Szkoły za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Kryteria przyznawania nagród określa regulamin przyznawania nagród. Nagroda może być przyznana w każdym terminie, a w szczególności z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Wysokość nagród ustala dyrektor szkoły,
odznaczenia „ Medalem Komisji Edukacji Narodowej”, za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania,
środków higieny osobistej i odzieży ochronnej określonych odrębnymi przepisami,
świadczeń urlopowych określonych w kodeksie pracy,
korzystania ze świadczeń socjalnych na zasadach określonych w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
2.1. Uczeń ma prawo do:
2.1.a. Uczeń ma obowiązek:
2. 1 Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia jest określony w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu.
3. 1 Uczniowie za wzorową postawę, rzetelną naukę, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, pracę społeczną na rzecz klasy, szkoły lub środowiska, osiągnięcia sportowe otrzymują nagrody.
3. 2 Rodzaje nagród, warunki i zasady ich przyznawania określa Wewnątrzszkolne Ocenianie.
4. 1 Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia wymienionych w punkcie 3.1. uczniowi może być udzielona kara.
4. 2 Rodzaje kar, warunki i tryb ich udzielania, tryb odwoływania się ucznia od orzeczonej kary określa Wewnętrzszkolne Ocenianie.
5. O przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze wychowawca informuje rodziców (lub opiekunów) ucznia.
Tekst jednolity Statut zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną dnia 1 września 2015 r. uchwałą nr 2/2015/2016 Rady Pedagogicznej z dnia 1 września 2015r.
Zmiany wprowadzone uchwałą z dnia 29 sierpnia 2016r.
Zmiany wprowadzone uchwałą z dnia 9 lutego 2017r.
[1] Zmiany wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 9 lutego 2017r.
[2]Zmiany wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 9 lutego 2017r.
[3] Zmiana wprowadzona uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/2016/2017 z dnia 29 sierpnia 2016r.
[4]Zmiana wprowadzona uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/2016/2017 z dnia 29 sierpnia 2016r.