Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole realizowane były projekty czytelnicze.  Za poszczególne projekty odpowiedzialni byli nauczyciele poloniści, historycy, wychowawcy klas młodszych i świetlicy, a nad całością przedsięwzięcia czuwały panie bibliotekarki. 

„Tworzymy lapbooki” - projekt  klas: 3c, 2a,  2b, 2c, 2d.


Dzieci po przeczytaniu lektury "O psie, który jeździł koleją" R. Pisarskiego oraz ”Baśni” 
H. Ch. Andersena tworzyły własne książki. Nabywały przy  takie umiejętności jak: czytanie ze zrozumieniem, skuteczne wyszukiwanie informacji, układanie zdań, planowanie i projektowanie graficzne. 

      

       

 

„Lekturki spod chmurki – projekt klasy 3a.


Jego celem było upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.  

Zajęcia opierały się  na książkach przyrodniczych, wypożyczonych z biblioteki.

Polegały  na wzmacnianiu więzi ze środowiskiem naturalnym, rozwijaniu poczucia troski i odpowiedzialności za otoczenie.

„Popołudnie z książką” – projekt realizowany w świetlicy.  


Wychowawcy świetlicy we wrześniu rozpoczęli akcję głośnego czytania. Wspólnie 
z uczniami wypożyczali książki z biblioteki, a potem je czytali. Dzieci po wysłuchaniu baśni, bajek lub wierszyków, opowiadały o ich  bohaterach oraz tworzyły do nich ilustracje. Głośne czytanie  zaspokaja potrzeby emocjonalne dzieci, wspiera ich rozwój psychiczny, wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, poprawia koncentrację i uczy samodzielnego myślenia.

„Z książką Ci do twarzy” – projekt  klas siódmych i ósmych. 


Na zajęciach bibliotecznych "Nie szata zdobi człowieka, a okładka książkę" uczniowie dowiedzieli się, kto pracuje nad powstaniem dzieła literackiego i zostali  zapoznani z zagadnieniem sleeveface. Następnie opowiadali  o tym, czym kierują się przy wyborze książek. Ostatnim etapem projektu było zorganizowanie konkursu na fotografię reklamującą książkę. Zdjęcia wykonane przez uczniów metodą sleeveface miały na celu zachęcać w ciekawy i inspirujący sposób do przeczytania wybranej przez nich lektury

„Pasowanie na czytelnika”  - projekt klas pierwszych.


Głównym celem projektu było zachęcenie najmłodszych czytelników do korzystania z biblioteki szkolnej i czytania książek. Dobrze dobrane książki rozwijają umysł dziecka oraz emocje, kształtują kompetencje językowe i rozbudzają wyobraźnię. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się w jaki sposób funkcjonuje biblioteka, na czym polega praca nauczyciela bibliotekarza i wypożyczyli pierwsze książki. Następnie odbyło się uroczyste pasowanie na czytelnika. Dzieci otrzymały zakładki do książek oraz Wyprawki Czytelnicze, przygotowane  przez Instytut Książki w ramach akcji „Mała książka – wielki człowiek”.

„Mój ulubiony komiks” – projekt klasy 6a i 6c.


Celem tego projektu było zapoznanie uczniów z różnymi formami komiksu, sposobami jego powstawania oraz głównymi twórcami. Uczniowie wypożyczyli komiksy dostępne w bibliotece i tworzyli własne.

     

„Zamki i rycerze” – projekt  klas czwartych.


Na  historii uczniowie poznali kulturę dworską,  obowiązki rycerzy i system budowy zamków średniowiecznych. Swoją wiedzę na ten temat  poszerzali dzięki bogatej literaturze, którą wypożyczali z biblioteki szkolnej. Odbyli też na lekcjach wychowawczych   wirtualną wycieczkę do zamku w Malborku. Na zakończenie projektu przygotowali prezentację lub wykonali makiety zamków.

        

„Portret poety” – projekt kl. 3b.


Uczniowie w ramach projektu poszerzali wiedzę na temat życia i twórczości Juliana Tuwima. Czytali np. książkę „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek oraz wykonywali  portret poety techniką wydzieranki.

„Przeczytałem, polecam…” – projekt  klas: 5a, 6b i 6d. 


Projekt polegał na tym, że uczniowie czytali wybrane przez siebie książki spoza kanonu lektur i prezentowali podczas zajęć. Oglądali przyniesione egzemplarze, opowiadali o autorach i przedstawiali treść książki, zachęcając  w ten sposób do jej przeczytania.

 

Wydarzenia w bibliotece w roku szkolnym 2020/2021

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA ZAPRASZA DO ZAPOZNANIA SIĘ Z GAZETKĄ

>>>Dookola_Wielkanocnego_Jajka.pdf<<<

Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników


Na początku drugiego semestru uczniowie klas I zostali przyjęci w poczet czytelników biblioteki szkolnej. Po uroczystym pasowaniu na czytelnika, otrzymali zakładki i wypożyczyli książki.

Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka

 

18 stycznia Kubuś Puchatek obchodzi swoje święto. Historię niedźwiadka o małym rozumku i wielkim sercu można przeczytać w 46 językach, w tym po łacinie! Jej autorem jest Alan Alexander Milne. Książka powstała w 1926 roku.
Po angielsku słynny miś nazywa się Winnie-the-Pooh.  Winnie to imię  niedźwiedzicy z londyńskiego zoo, którą pisarz z synkiem często odwiedzał. Tak więc pierwowzór misia był… dziewczynką. Jednak znana  tłumaczka - Irena Tuwim w swoim przekładzie zmieniła to imię i tak u nas miś został chłopcem. Niemcy nazywają niedźwiadka „Pu der Bar”, a Czesi „Medvidek Pu”. W Danii zwie się „Peter Plys”, a w Norwegii „Ole Brumm”.
Autorem wizerunku misia jest Ernest Howard Shepard. Jego poruszające wyobraźnię ilustracje, a także pierwsze zdanie książki: „Pewnego razu, bardzo dawno temu, mniej więcej w zeszły piątek…”, otwierają przed czytelnikami drzwi do magicznej krainy.  Może i Wy spróbujcie się do niej dostać?

Złote myśli Kubusia Puchatka

 

  • Miałem zamiar zmienić koszulkę, ale zmieniłem zamiar. 
  • Myślenie nie jest łatwe, ale można się do niego przyzwyczaić.
  • Jest dostatecznie smutno, jeżeli samemu jest się nieszczęśliwym, ale jest jeszcze smutniej, kiedy wszyscy inni twierdzą, że też są nieszczęśliwi.
  • Wiesz, Prosiaczku … miłość jest wtedy… kiedy kogoś lubimy… za bardzo.
  • Jeśli spadniesz na kogoś, nie wystarczy powiedzieć, że nie chciałeś. W końcu ten ktoś też wcale nie chciał, żebyś na niego spadał.
  • Przyjacielu, jeśli będzie Ci dane żyć sto lat, to ja chciałbym żyć sto lat minus jeden dzień, abym nie musiał żyć ani jednego dnia bez Ciebie.
  • - A jeśli pewnego dnia będę musiał odejść? - spytał Krzyś, ściskając Misiową łapkę.- Co wtedy?  - Nic wielkiego - zapewnił go Puchatek - Posiedzę tu sobie i na Ciebie poczekam. Kiedy się kogoś kocha, to ten drugi ktoś nigdy nie znika. 
  • - Kubusiu, jak się pisze miłość? - Prosiaczku, miłość się nie pisze, miłość się czuje. 

Nowe książki w bibliotece


Do biblioteki szkolnej dotarły już książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Nasz księgozbiór wzbogacił się o 1052 pozycje o wartości 15000 złotych. Teraz książki zostaną opracowane i przygotowane do wypożyczenia. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie tu cos dla siebie – zarówno miłośnicy sportu, gier komputerowych, zwierząt, przygód jak i ci, którzy szukają książek historycznych, popularno – naukowych lub obyczajowych. Nie zapomnieliśmy też o najmłodszych uczniach, dla których zostały zakupione pięknie ilustrowane baśnie, bajki i wierszyki. Z niecierpliwością czekamy już na naszych czytelników :)

Zapraszamy do zapoznania się z listą zakupionych książek >>>Lista_zakupionych_ksiazek.pdf

Ogólnopolski Dzień Biblioterapii


14 listopada obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Biblioterapii. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem: „Czytanie łączy”. Książki terapeutyczne określane także jako bajki – pomagajki, goszczą również na naszych bibliotecznych półkach. Są to historie niezwykłe, tak skonstruowane i napisane, by dzieci odnajdywały w nich cząstkę siebie, swoich uczuć, emocji, konkretnych problemów z którymi się borykają. Jak ogromna siła drzemie w książkach niektórych nie trzeba przekonywać, a niektórzy jeszcze tego nie odkryli ale jedno jest pewne książki łączą ludzi.

Sleeveface – Pokaż się z książką


Październik to Miesiąc Bibliotek Szkolnych. W tym roku obchodziliśmy go pod hasłem: „Z książką Ci do twarzy”.
Biblioteka szkolna zorganizowała konkurs na fotografię reklamującą książkę. Zdjęcia wykonane przez uczniów metodą sleeveface zachęcają w ciekawy i inspirujący sposób do przeczytania wybranej przez nich lektury.
Celem konkursu była szeroko pojęta promocja książki, zachęcenie do korzystania z zasobów biblioteki, rozwijania zainteresowań czytelniczych oraz wyobraźni i kreatywności.
Uczniowie klas VII i VIII wykazali się pomysłowością, w oryginalny i interesujący sposób zaprezentowali ulubione powieści.
Za najlepsze prace uznano: 

  • „Pokój w kolorach szczęścia”  - Łucja Mączka, Natalia Pasek, Agnieszka Prochenka i Dawid Prochenka.
  • „Gwiazd naszych wina” – Kamila Łobesko, Maja Oknińska, Marta Jastrzębska.
  • „Był sobie pies” – Maja Lange.

Na wyróżnienie zasługują zdjęcia: „Dziewczyny z powstania” – Zofii Dmowskiej, „Ania z Zielonego Wzgórza” - Natalii Grochowskiej i Mai Lange oraz „Błahostka i Kamyk” – Antoniny Jankowskiej.

Zapraszamy do obejrzenia wszystkich zdjęć >>>

Czytamy „Balladynę”

Nasza szkoła włączyła się w realizację projektu  - „Narodowe Czytanie”.
Tegoroczną lekturą była „Balladyna” Juliusza Słowackiego.
W poniedziałek 7 września uczniowie klasy 6 c na zajęciach kreatywnych zaprezentowali swoim koleżankom i kolegom wybrane fragmenty dramatu. Odegrali krótkie scenki, wcielając się w najważniejsze postacie utworu. Aby przybliżyć świat przedstawiony dramatu, przygotowali scenografię oraz wystąpili w kostiumach „z epoki”. 
Klasa VII c czytała „Balladynę” w plenerze, a inne klasy na lekcjach języka polskiego.
Akcja ta była doskonałą okazją do promocji czytelnictwa i poznania klasyki literatury polskiej.
 

Wiadomości

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki
    ul. Sekulska 10
    08-110 Siedlce,
  • +48 25 794 34 31;
    +48 25 794 34 30;

Galeria zdjęć